تبلیغات متنی |
پاسخ سوالات مسابقه درسهایی از قرآن | ||
قیام امام حسین علیه السلام برای امر به معروف تاریخ پخش: 08/08/93 بسم الله الرحمن الرحیم «الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی» هفتهی اول محرم به نام هفته امر به معروف گذاشته شده است. امر به معروف امر به خوبیهاست. نهی از منکر یعنی نهی از بدیها. وظیفهای است که قرآن میگوید: حتی بچهها هم باید امر به معروف کنند. اگر بچهای خلافی را دید میتواند نهی از منکر کند. 1- امر به معروف، وظیفه ای همگانی پدری سیگاری بود، یک شعری بچهاش علیه سیگار و ضد سیگار یاد گرفته بود. تا پدرش میرفت سیگار بکشد، برای پدرش این شعر را میخواند. پدرش عصبانی شد گفت: میروم در مستراح میکشم. در مستراح رفت، بچه پشت در مستراح رفت باز این شعر را خواند. بالاخره پدر عصبانی شد، سیگارش را خاموش کرد دیگر نکشید. قرآن بخوانم. لقمان میگوید: بچه جان، نگو من بچه هستم. «یا بُنَیّ» پسر کوچولو! «أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ» (لقمان/17) اکر یکوقتی گفتند: اسلام راجع به آزادی چه میگوید؟ بگو: اسلام در آزادی طوری است که دختر که نه ساله شد به تکلیف میرسد. یعنی واجبات را باید انجام بدهد، یکی از واجبات امر به معروف است. اگر بالاترین شخصیت مثل رئیس جمهور گرفتار خلافی شد، یک دختر نه ساله در قانون اسلام اجازه دارد به رئیس جمهور نهی از منکر کند. این علامت آزادی است. امر به معروف یعنی محیط آزاد است. امر به معروف یعنی بنزین میسوزد، نگو به ما چه؟ اگر کسی راه میرود و خلاف میبیند یا با زبان، یا با قدرت و بازو، یا با عبوس کردن، حداقل عبوس کنیم. گناه دیدی عبوس کن. اگر کسی با هیچ رقمی با منکر برخورد نکرد، حدیث میگوید: این مرده است. فقط باد در ریهاش میرود. و لذا « فَهُوَ مَیِّتٌ بَیْنَ الْأَحْیَاء» (تهذیب الاحکام/ج6/ص181) میت به معنی مرده است. «بین الاحیاء» یعنی بین زندهها! ما دو مرده داریم. خدا مرحوم پرورش را رحمت کند. میفرمود: ما دو رقم مرده داریم. مرده افقی، قبرستان. مرده عمودی، آدمهای بیخاصیتی که در خیابان راه میروند. مرده افقی و عمودی داریم. این جمله هم میتواند از این حدیث برداشته شود. حالا چرا هفته اول محرم را هفته امر به معروف گفتند، چون امام حسین فرمود: کربلا میروم تا امر به معروف کنم. «انی ارید عن آمر بالمعروف» برچسبها: قیام امام حسین علیه السلام برا، متن درس هایی از قرآن، متن درس هایی ازقرآن، متن درسهایی ازقرآن، متن درسهایی از قرآن موضوع نظارت، متن مسابقه درس هایی ازقرآن، متن مسابقه درس هایی از قرآن، متن درسهایی از قرآن، متن مسابقه درسهایی از قرآن، متن درسهای از قران
موضوعات مرتبط:متن مسابقه درسهایی از قرآن, برچسب ها : قیام امام حسین علیه السلام برای امر به معروف,متن درس هایی از قرآن,متن درس هایی ازقرآن,متن درسهایی ازقرآن,متن درسهایی از قرآن موضوع نظارت,متن مسابقه درس هایی ازقرآن,متن مسابقه درس هایی از قرآن,متن درسهایی از قرآن,متن مسابقه درسهایی از قرآن,متن درسهای از قران, [ جمعه 9 آبان 1393 ] [ 23:59 ] [ مهدی ]
نظارت در قرآن(2) تاریخ پخش: 24/07/93 بسم الله الرحمن الرحیم «الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی» موضوع بحث ما نظارت است. یک جلسه صحبت کردیم. این جلسه دوم است که انشاءالله میخواهیم نکاتی را راجع به نظارت بگوییم. نظارت قوی علامت اقتدار نظام است. کشوری که مقتدر است نظارتش هم قوی است. اگر نظارت نباشد هرکس هر کاری کند، کسی به کسی نیست. زمان جنگ شبها لامپها را خاموش میکردند که هواپیمای دشمن منطقه را شناسایی نکند. تاریکی بود. من داشتم میرفتم به یک نفر رسیدم او را میشناختم، دیدم در تاریکی صدای خروس درمیآورد. گفتم: چرا صدای خروس درمیآوری؟ گفت: تاریکیه کی به کیه! اگر نظارت نباشد، هرکسی هرکاری بخواهد میکند. نظارت نشانه اقتدار است. برای حفظ قانون لازم است. عامل تقوا است. جلوگیری از خلاف شرع، خلاف قانون و هرج و مرج است. وسیله نظم است. مانع هرج و مرج است. عامل پیشگیری است. 1- نظارت، حافظ قانون و ضابطه نظارت مانع اجتهاد در مقابل نصّ است. بعضیها با اینکه قانون میگوید: باید این پول خرج این شود. به سلیقه خودش برمیدارد خرج یک کار دیگر میکند. اجتهاد در مقابل نصّ! بالاخره آن پولی که تعیین کرده خرج این کار شود، ممکن است من اشتباه باشم، نمیگوییم که همه مصوبات حق است، ولی بالاخره اگر هم عصمت در کار نیست، اینهایی که قانون تصویب میکنند معصوم نیستند. ولی حرفشان حجت است. برای شورای نگهبان حجت است. مثل دکترها! دکترها معصوم نیستند. ممکن است یک قرص اشتباه هم بدهند. ولی حرف دکتر حجت است. حتی مراجع تقلید هم که مریض میشوند و دکتر میروند هرچه گفت، گوش میدهند. دکتر عصمت ندارد ولی حجت دارد. این پول باید اینجا خرج شود. آقا من تشخیص دادم باید اینجا خرج شود. شما بیخود تشخیص دادی! حرف شما حجت نیست. اگر یک دکتری حتی قرص اشتباهی به من داد، خوردم و مردم روز قیامت رو سفید هستم. چون حرف حجت داشتم. اما اگر به سلیقه خودم یک کاری را بکنم، ولو درست باشد، ممکن است کسی بگوید: این قرص را بخور، خوب میشوی. خورد و خوب هم شد. اما در عین حال مردم میگویند: به حرف چه کسی گوش دادی؟ به چه دلیل این قرص را خوردی؟ ما باید قانون را حفظ کنیم. قالب نباید به هم بخورد. اگر خانمی به دلیلی نمیتواند نماز بخواند، نماز در ماه چند روز بر او واجب نیست. میگوید: درست است ولی برای اینکه قانون نشکند، وقت نماز بنشین، سبحان الله والحمدلله بگو. عید قربان حاجیانی که سفر اول مکه میروند باید سرشان را بتراشند. حالا اگر یک حاجی کچل بود، میگویند: یک تیغ بردارید به سر کچلش بمالید. یعنی قالب را حفظ کنید. بچه ختنه کرده به دنیا آمد. باز میگویند: تیغی بردارید و همانجا بکشید، که قالب حفظ شود. قانون باید حفظ شود. این حفاظت با نظارت و تذکر و اینها است. ادامه مطلب
موضوعات مرتبط:متن مسابقه درسهایی از قرآن, برچسب ها : نظارت در قرآن(2),متن درسهایی از قرآن موضوع نظارت,متن درس هایی از قرآن,متن درس هایی ازقرآن,متن درسهای از قران,متن مسابقه درس هایی از قرآن,متن مسابقه درس هایی ازقرآن,متن مسابقه درسهایی ازقرآن,متن مسابقه درسهایی از قرآن,متن درسهایی ازقرآن, [ جمعه 25 مهر 1393 ] [ 21:51 ] [ مهدی ]
|
|
|